Sf. Ierarh Petru Movilă, Mitropolitul Kievului > Sfinte Moaşte

jos>

Sf. Ierarh Petru Movilă,
Mitropolitul Kievului
(22 Decembrie)


SFINTE MOAŞTE

Mormântul Sfântului se află la:

 Mănăstirea (Lavra) Pecerska Kiev, Ucraina (despre Mănăstirea Peşterilor, Lavra Pecerska în limba română)

Un nou sfânt în calendarul Bisericii Ortodoxe Române: Ierarhul Petru Movilă, Mitropolitul Kievului

Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a aprobat, în ședința sa de lucru din 12-13 martie 2002, prăznuirea Sfântului Ierarh Petru Movilă, Mitropolitul Kievului, la 22 decembrie (data reală a mutării sale la Domnul), urmând să fie înscris în calendar în această zi, înaintea Sfintei Marii Mucenițe Anastasia și a Sfinților Mucenici Hrisogon și Teodota.

Canonizarea Ierarhului Petru Movilă a fost săvârșită de Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Ucrainene la 6 decembrie 1996 și proclamată la 15 decembrie a aceluiași an, dar înscrisă în calendarul acestei Biserici la 31 decembrie.

La propunerea Comisiei pentru doctrină, viață monahală și misiune socială, Sfântul Sinod al BOR a aprobat Troparul, Condacul și Sinaxarul Sfântului Ierarh Petru Movilă, Mitropolitul Kievului, în forma propusă de Arhiepiscopia Iașilor (care a propus, de altfel, și schimbarea datei de prăznuire a Sfântului Petru Movilă). Troparul, Condacul și Sinaxarul vor fi preluate în textul Slujbei și Acatistului în curs de finalizare la Iași, care vor fi înaintate apoi Sfântului Sinod spre aprobare. Icoana Sfântului, întocmită prin grija Arhiepiscopiei Iașilor, va deveni icoana sa oficială în toată Biserica Ortodoxă Română; biserici nou construite sau restaurate vor putea să ia hramul Sfântului Ierarh Petru Movilă, Mitropolitul Kievului.

Anul acesta se împlinesc 360 de ani de la Sinodul de la Iași (1642), în cadrul căruia a fost îndreptat și definitivat textul Mărturisirii de credință ortodoxă întocmită de Mitropolitul Petru Movilă al Kievului. Mărturisirea este o lucrare teologică care expune dogma ortodoxă, recunoscută la vremea aceea și ulterior, până în secolul al XX-lea, de întreaga Ortodoxie. La sfârșitul secolului trecut, ea a fost contestată de unii teologi ruși care i-au reproșat metoda apuseană folosită la elaborare.

Sursa: Curierul Ortodox INFO / Buletin informațional nr. 4 (12 iulie 2002)

<sus